Teatres i sales de concerts inauguren la temporada 2023–2024
Cultura 03 de octubre de 2023

Després de l’aturada estival, els teatres i les sales de concerts han reprès la seva activitat amb una gran varietat de propostes musicals i teatrals per a tots els gustos. El Liceu, el Teatro Real, L’Auditori, el TNC o el Palau de la Música han estat els principals equipaments culturals que ja han donat el tret de sortida a la temporada 2023–2024 amb la celebració de les primeres funcions.

Teatro Real

El Teatro Real de Madrid va ser el primer en posar en marxa la nova temporada el passat 19 de setembre, inaugurant el curs operístic amb la representació d’una versió inèdita de l’òpera Medea de Luigi Cherubini.

La temporada 2023-2024 del Teatro Real oferirà una programació eclèctica, amb una gran varietat d’estils, i amb 9 noves produccions, entre les que es troben dues òperes espanyoles i cinc estrenes d’òperes que encara no s’han representat mai al territori espanyol. Així, el públic podrà gaudir de títols com Rigoletto de Verdi, Madame Butterfly de Puccini, Carmen de Bizet, Los maestros cantores de Núremberg de Wagner o Luisa Fernanda de Moreno Torroba. Pel que fa a la dansa, comptarà amb el Ballet del Teatre de Ginebra, el Ballet Nacional d’Espanya i el Ballet de l’Òpera de Munich amb La Bayadère

Gran Teatre del Liceu

La setmana següent arribava el torn del Gran Teatre Liceu, que el 27 de setembre va inaugurar la temporada davant d’un públic de 2.290 persones amb la primera funció de l’òpera romàntica Eugene Onegin. L’obra de Piotr Ilich Chaikovski explora la relació entre els personatges de Tatiana Larin i Eugene Onegin i està considerada un dels màxims exponents de l’òpera russa.

Sota el lema “Esquerdes Irreversibles”, la temporada 2023 – 2024 del Liceu proposa un total de 199 funcions, amb catorze títols operístics, quatre espectacles de dansa i nou espectacles LiceuAprèn, a més de dotze concerts i set activitats més al foyer i les altres sales del teatre. Destaquen, entre d’altres, l’estrena europea de l’òpera Antony & Cleopatra de John Adams, i les veus de Jonas Kaufmann, Sondra Radvanovsky, Lise Davidsen i Javier Camarena,  així com les batutes de Gustavo Dudamel, Sir Simon Rattle i Ricardo Frizza.

Teatre Nacional de Catalunya

El TNC va obrir la temporada 2023–2024 a la Sala Gran amb una interpretació dirigida per Carlota Subirós del clàssic La Plaça del Diamant de Mercè Rodoreda, una de les novel·les més estimades de la literatura catalana, que narra la història de la Natàlia, una dona humil del barri de Gràcia que viu els trasbalsos de la Segona República, la Guerra Civil i el franquisme. I és que, aquesta temporada, el TNC ha preparat 41 produccions que giraran al voltant del concepte de la "memòria", en un exercici contra l’oblit que ens ajuda a entendre qui som i d’on venim.

Dins el cicle 2023–2024, el TNC també ha programat obres com La tempesta, adaptació de William Shakespeare a càrrec de Roberto García, La festa de Daniela Feixas, que aborda la sexualitat en l’adolescència, La madre de Frankenstein, adaptació de la novel·la d’Almudena Grandes, o Els Watson que parteix de l’obra inacabada de Jane Austen, entre moltes altres.

Palau de la Música

Per a la temporada 2023–2024, que coincideix amb el centenari de la mort del seu arquitecte, Lluís Domènech i Montaner, el Palau de la Música ha proposat una atractiva oferta de concerts, amb grans figures del panorama internacional, joves promeses, artistes locals i repertoris que abracen des de peces més populars fins a d’altres més contemporànies. L’Orfeó Català i els cors del Palau, liderats per Pablo Larraz, continuaran al centre de la seva programació.

El públic del Palau tindrà la possibilitat d’escoltar obres emblemàtiques com els Requiem de Mozart i Brahms, La Creació de Haydn, la Novena de Beethoven (en el segon centenari de l’estrena) o les Passions de Bach, així com les obres d’autors catalans El pessebre de Pau Casals i Stabat Mater de Brotons, entre d’altres. Aquest any, la presència femenina al Palau de la Música serà més notòria que mai, i comptarà amb artistes com Elisenda Fàbregas, Eugènia Balcells i Laia Llobera.

L’Auditori

La temporada 2023–2024 coincideix amb la celebració del 25 aniversari de L’Auditori, el qual,  des del seu naixement ha acollit 10.520 concerts i a més de 8 milions i mig de persones. A través del fil temàtic “Poder o revolta”, L’Auditori oferirà una programació que indagarà en temes com les relacions humanes, la lluita o la diferenciació jeràrquica; però també en els nacionalismes, l’exili i les migracions, o la tradició i la modernitat, entre molts altres. Aquest curs, s’hi han programat més de 500 concerts, 23 cicles i festivals i fins a 15 estrenes absolutes a nivell mundial i 7 estrenes nacionals.

Creat fa 25 anys com a sala simfònica, la temporada de l’OBC, sota el lideratge del seu titular Ludovic Morlot, posarà especial èmfasi en el gran repertori simfònic de tots els temps, i interpretarà obres mestres com la simfonia Heroica de Beethoven –escollida per inaugurar la temporada 2023–2024 – La consagració de la primavera de Stravinsky, Romeu i Julieta de Prokófiev, la Patètica de Txaikovski, l’Escocesa de Mendelssohn, La creació de Haydn, el Rèquiem de Verdi o la Quarta simfonia de Brahms.

La Fundació Damm i la cultura

La cultura és un dels principals àmbits d’actuació de la Fundació Damm. Museus, auditoris, teatres o exposicions fotogràfiques són tan sols alguns dels àmbits que reben el suport de l’entitat, amb l’objectiu de fer la cultura accessible a totes les persones pel seu poder transformador tant en l’àmbit individual com col·lectiu, que impacta de manera molt positiva en el creixement i el desenvolupament de la societat. En la seva clara aposta per acostar la cultura a la ciutadania, el 2022 fins a 29 entitats culturals relacionades amb la música, l’art, el teatre, el cinema i la literatura, entre les quals es troben el Teatro Real, el Gran Teatre del Liceu, el TNC, l’Auditori i el Palau de la Música.

*Fotografia del © Gran Teatre del Liceu

Teatres i sales de concerts inauguren la temporada 2023–2024